Hattini csata – mindig pontosan szervezd meg a piacod védelmét
Jeruzsálem, a Szentföld, ami a
középkorban és a keresztes háborúkban szimbolikus terület, a keresztény vallás
születésének a helye. Ily módon a keresztény világlátás és filozófia bölcsőjeként,
ennek a területnek a birtoklása kulcsfontosságú volt az egyház számára.
1187. július 3-án, a Tiberias-tó
közelében, Hattin városa mellett szálltak szembe a Jeruzsálem elfoglalására
készülő muszlim erők, Szaladin szultán parancsnoksága alatt a keresztényekkel. Jeruzsálemet
Lusignani Guido (a csata előtt alig egy évvel megkoronázott jeruzsálemi király)
védte, mintegy 20.000 katonával. A támadás szabályait jól betartva Szaladin
szultán legalább 30.000 harcosát hozta el, hogy biztosítsa a jelentős erőfölényt
a védekezőkkel szemben. Szaladin az erőivel nem azonnal Jeruzsálem ellen
vonult, hanem a kisebb városokat támadta meg először, ilyen volt a Tiberias tó
közelében Hattin is. Július 3-án a keresztesek, azért, hogy ne hagyják magukra
a Szaladin által megtámadt helyeket, mintegy 20.000 keresztessel elhagyták Jeruzsálemet,
hogy mentsék az ostromlott várost.
Vannak fontos taktikai szabályok,
amiket minden egyes kampányban be kell tartani. Amennyiben sikerül egy piaci
pozíciót birtokba venned, azt meg kell védeni, s nem szabad, olyan területen
harcba szállni a konkurensekkel, ahol jelentős veszteségek érhetnek. Új
pozíciókat, új területeket sem szabad úgy támadni, hogy a meglévő pozíciók
védelmét elhanyagoljuk, s ne védjük úgy, a kisebb haszonnal járó területeket
sem, hogy a legfontosabb termék és szolgáltatáskör folyamatos kommunikációját
elhanyagoljuk.
A keresztesek, ezzel a kivonulással
ugyanis érthetetlen módon megsértették a védekezés szabályait, a falak és jól
védhető állások mögött a támadófölény ugyanis ledolgozható. Ehelyett azonban
kivonultak a városból, hogy nyílt terepen vegyék fel a küzdelmet a
muszlimokkal. 1187. július 3-án már napfelkelte előtt elindultak a csatába,
azért indultak ilyen korán, hogy minél nagyobb távolságot meg tudjanak tenni,
mielőtt a tűző nap megtámadná őket. Ráadásul a távolság valamivel több volt,
mint 32 kilométer, amit menetfelszerelésben egy nap alatt meg sem lehetett
tenni. Az útjuk a Tiberias tóig egy forró és száraz síkságon vezetett
keresztül. A logisztika úgy tűnik nem volt a keresztesek erőssége, ugyanis a
korai indulás ellenére sem hoztak magukkal elegendő vizet. Már a félúton elfogyott
a víz, míg Szaladin lovassági előőrsei, akik végig nyomon követték a
keresztesek hadmozgásait, folyamatosan zaklatták őket, egyes leszakadó
egységeket meg-megtámadtak, ezzel is fárasztva a kereszteseket. A keresztesek
állapota még tovább romlott, miután éjszakáig nem sikerült elérni Hattint és egy
éjszakát töltöttek víz nélkül a szabad ég alatt.
Mikor megsérted a taktikai szabályokat, egyre nehezebb helyzetbe kerülsz
A kereszteseknek a legfontosabb célja,
ezért a vízprobléma megoldása lett, s igyekeztek átjutni egy szűk, sziklás
területen annak érdekében, hogy minél előbb elérjék a Galileai-tengert, ami úgy
egy mérföldnyire volt tőlük. Ezt megakadályozandó a muszlimok megtámadták a
hadsereget hátul. Így a keresztények nem tudtak átkelni a szurdokon. A keresztények
nem számítottak teljes támadásra, azt gondoltak, csak tovább zaklatják őket az
elő-seregek. Az első rohamot - elsősorban íjpuskásaiknak köszönhetően – még
visszaverték. Ekkor egy közeli forrás felé vették az irányt. Szaladin ezt látva
kisebb csapatot küldött a keresztesek és a víz közé. Bár Guidónak az egység
vezetőjének azt javasolták, hogy támadja meg az előtte lévő sereget, mindenki megdöbbenésére,
táborverésre adta ki a parancsot, mivel gyalogosai már alig tudtak mozogni a
fáradságtól. Így a sereg az estét a skorpióktól és kígyóktól hemzsegő völgyben
töltötte.
Szaladin, pedig tökéletesen alkalmazta
a támadás szabályait, keresett egy gyengeséget az ellenségnél, amire minél
nagyobb nyomást igyekezett kifejteni. Tudta jól, a vízhiánnyal küzdő
ellenséggel szemben az idő neki dolgozik, minél később kerül sor a csatára, a
keresztesek annál fáradtabbak lesznek. A piaci kommunikációban is így van ez,
aki folyamatosan a vásárlók szeme előtt tud lenni, annak az erőnléte, a
pénzügyi forrásai jóval jobbak lesznek és a kereslet csökkenését is jobban
átvészeli, mert a kevesebb vevőből, aki épp vásárolni akar, aki megoldásra
szomjúhozik, az az ő ajánlataival találkozik. Az a cég, pedig, aki vár, hogy
majd változnak a körülmények, elvágva a vevőktől, a csendben egyre jobban fárad
és veszíti el a türelmét, így egyre több hibát is fog véteni.
A keresztények, ahol letáboroztak a szárazságtól
súlytott helyen, ott az éjszaka folyamán több vér folyt, mint víz, a kisebb
támadások nyomán. Ráadásul tovább fokozva szenvedéseiket, az éjszaka folyamán az
éhes és szomjas férfiakat folyamatosan zaklatták nyilaikkal és a gyújtogatásaikkal
a muszlimok.
Szaladin csak reggel adott parancsot a
támadásra. Hajnalra a keresztény sereg fegyelme már olyan rossz volt, hogy a
felbomlás küszöbén állt. A gyalogosok nagy része, a lovát vesztett lovagokkal
együtt szétszóródott, víz után kutatva, mások a szomjhaláltól félve átálltak az
ellenség oldalára. A szenvedéseket tetőzte, hogy Szaladin parancsára a szaracén
katonák felgyújtották körülöttük a bozótokat, így a füst csípte a katonák
szemét és tovább növelte a szomjúságot.
A rendszeres kommunikáció nélkül, ami
csökkenti a vevőkkel való találkozások számát is, egyre inkább csökken a
dolgozók morálja. A csökkenő kommunikáció és a csökkenő morál ugyanakkor a
kevesebb vevővel való találkozásból eredően a hatékonyságot is csökkenti. A
kevesebb vevő esetén, az üzletkötési arány is rosszabb lesz. Míg a jól
megtervezett stratégia és taktika esetén mondjuk a vevőtalálkozók számának 25%
ér véget üzletkötéssel, addig, ha a vevőtalálkozók száma csökken, mondjuk
20-25%-os mértékben, akkor az üzletkötési arány, akár 10%-ra is csökkenhet. S
mindez csupán, azért mert ami igazán táplálja a vállalkozást, ami segít vevőket
csábítani az üzlethez a kommunikáció, az értékesítési találkozók hektikusak,
vagy csökken. Míg folyamatos kommunikációban 100 találkozóból születik 25
üzletkötés, addig, ha csökken a vevővel való találkozások száma, akkor 75
ügyféltalálkozóból már csak 7-8 üzlet lesz. Így gyakorlatilag a teljesítmény
32%-al esett vissza. Rövidtávon, így csak a szomjúságot, a problémákat
érzékeljük, de hosszabb távon egyre súlyosabb következményei vannak, ha
megsértjük a legfontosabb taktikai szabályokat. Ilyenkor már nagyon nehéz lesz
megvédeni a piacunkat.
Amikor belefáradsz a tétlenségbe, a kommunikáció hiányába
A templomosok, és a johanniták heves
csatában igyekeztek védelmezni a hátvédet. Azonban esélyük sem volt győzni,
mivel az ellenség nyilai minden oldalról záporoztak rájuk. A keresztesek által a csatákra begyakorolt
egyes hadi formációk, támadó alakzatok teljesen szétestek. A csapatok így már
csak a csodában, a Szent Kereszt erejében bízva, gyűltek a keresztény relikviák
köré, de teljes volt a zavar és a kavarodás. Ebben az irányítatlan káoszban minden
egység kusza halmazként vegyült el a muszlimokkal.
A keresztes sereg indulásakor abban
bízott, hogy egészen közel kerülve az ellenséghez, tapasztaltabbak lévén a
közelharcban, s nehéz fegyverzeteik segítségével képesek lesznek lyukat ütni az
ellenség centrumán. Azonban mire a csata elkezdődött már egy napot és egy
éjszakát teljesen víz nélkül töltöttek, így a keresztes had nagyon sokat
vesztett a kohéziójából. Rajmund gróf ekkor úgy határozott, cserbenhagyva a
többieket, hogy katonáival kiválik a királyi hadseregből és megpróbál kitörni
Hattin felé. A kitörés sok áldozattal járt, de sikeres volt. Azonban az így
meggyengült királyi had sorsa meg lett pecsételve, mert a gyalogosoknak védelem
nélkül nem maradt esélyük a győzelemre. A szaracénok először nyílzáport
zúdítottak rájuk, majd kézitusában felmorzsolták a sereg maradékát.
Amikor rosszul mennek a dolgok, s
nincs egységes stratégiánk, akkor egyre többen önállósítják maguk a
szervezetben és mennek a maguk feje után. Sőt ilyenkor már nem törődnek azzal
sem, hogy tevékenységük a szervezet egészére nézve milyen hatással van.
Egyetlen szempont vezérli már csak külön-külön az embereket, valahogy oly módon
megúszni a történéseket, hogy rájuk nézve ne legyenek következményei. S ily
módon annak, ha nem tudjuk minden körülményre megfelelően kidolgozni a
stratégiánkat és az ezekhez tartozó megfelelő taktikai lépéseket, akkor mindaz,
amit képviselhetne a cégünk semmivé válik.
Taktikai és stratégiai tudás nélkül elfáradsz, abban, amit csinálsz
Rajmund gróf áttörése bátor ostobaság
volt, s nem sokaknak jelentett vigaszt, mert Szaladin serege valójában
egyszerűen megnyílt résnyire, hogy hagyja áthaladni őket. Így a lovasságot
gyakorlatilag leválasztotta a gyalogságról. Szaladin tökéletesen mért fel
minden taktika lehetőséget, míg a keresztesek kapkodása csak egyre nagyobb
katasztrófához vezetett. Az így a többiektől elszakított csapategységeket ugyanis
könnyedén lemészárolták. A gyalogság még tett egy kétségbeesett kísérletet,
arra, hogy elérjék a vizet, de ez nem sikerült és hamarosan mind
megsemmisültek. Nem sok lovasnak
sikerült elérnie a védelmet nyújtó várat sem. Szaladin győzelme teljesnek tűnt.
A csatában Guidó, Gérard de Rideford
templomos nagymester, Châtilloni Rajnald antiochiai fejedelem és több főnemes
is fogságba esett. Guidót és Rajnald-ot Szaladin elé vezették. Guidó
szomjúságra panaszkodott, Szaladin ekkor adott neki egy pohár rózsavizet. Guidó
ivott belőle, majd átadta a kelyhet Rajnaldnak. Ekkor Szaladin kihúzta kardját
és lecsapta Rajnald fejét. Szaladin tettét az magyarázza, hogy a muzulmánok
mély gyűlölettel viseltetettek Rajnalddal szemben, mivel az korábban rendre
felrúgta a keresztények és muzulmánok közti békefeltételeket; többek közt
karavánokat támadott meg és fosztogatott. Guidó azt hitte, hogy ő lesz a
következő, de Szaladin megnyugtatta. „Királyok nem ölnek királyokat, Rajnald
gonosz ember volt, megérdemelte halálát” - mondta.
A szaracénok a hitükben is teljesen
megtörték az ellenséget, a csatában ugyanis még a Szent Keresztet is
megszerezték (ez egy olyan kultikus kereszt volt, amelynek a közepén egy
szilánk volt abból a keresztből, amin Jézus Krisztust megfeszítették). Ez
morálisan még nagyobb győzelem volt a muszlimoknak, akik Jeruzsálem felé
vonulhattak tovább.
A keresztes sereg jórészt megsemmisült, legalább 15-17.000 volt a halottak száma. A győzelem után a muzulmánok gyorsan megszerezték a Szentföld majdnem egészét, pontosan három hónappal a Hattini csata után, 1187. október 2-án Jeruzsálem is elesett. A gyors sikerek oka elsősorban az volt, hogy a gyászos keresztes stratégia miatt, nem maradt katona a várak megvédéséhez. A Szentföldön még négy évig maradt egy–két várban elszigetelve keresztény sereg, utoljára 1291. május 18-án elesett Akkón vára is, s ezzel örökre megszűnt a Jeruzsálemi keresztény királyság.
Stratégia nélkül ideig-óráig küzdhetsz
ugyan, de sokkal erősebb leszel, ha valóban kidolgozod a stratégiád, a
küldetésed és meghatározod a filozófiád és ehhez minden egyes körülménynek,
kampánynak megfelelően begyakoroltatod a munkatársaiddal a taktikai elemeket.
Ezek hiányában bármikor a keresztes sereg sorsára juthat egy cég, ha megérkezik
a piacodra egy jól felkészült és erősebb versenytárs.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése