Hogyan építhetünk fel vezető márkát? - A Kistücsök étterem Sztori
Hogyan lett a Kistücsök, a "Balatoni étterem"?
Csapody Balázs (Kistücsök) Gyerekkoromban a karácsony a vidámságról és a testvéreimmel együtt folytatott rosszalkodásokról szólt. Emlékszem, sokszor féltek szüleim attól, hogy hancúrozásaink eredményeként magunkra rántjuk a karácsonyfát. Mindig a legmagasabbra felaggatott szaloncukrot szúrtam ki magamnak és addig nem nyugodtam, amíg nem lett az enyém. Nagy csatákat vívtam a tűlevelekkel. A karácsonyi vacsora nem volt túl kreatív, mindig ugyanaz a menü került az asztalra, de nagymamám csomboros (paprika nélküli) töltött káposztájának íze a mai napig a számban van.
A márka pályán tartása
Amikor felépül egy márka, amit már jól ismernek, amit már a "balatoni étterem"-ként pozicionáltak, mert ez a fogalom maga lett a balatonszemesi Kistücsök, amihez másokat mérnek, akkor a PR munkának és a történetünknek messze nincs vége. Ez az építkezés, a márkaépítés nem kevés idő és nem kevés kutatás, munka, de ez biztosítja a hosszú távú fejlődést. Így lehet a legbiztosabb lábakon állni, bármilyen körülmények között. Itt azonban a munka nem ér véget, a márka pályán tartásához, a benne rejlő lehetőségek kiaknázáshoz elengedhetetlen a folyamatos termékfejlesztés, PR és marketing munka. Ezzel a kis tanulmánnyal a PR-hoz én magam is igyekszem hozzájárulni, mert a nyáron, amikor az étteremben jártunk a színes vendégsereg - a TV2 Mokka stábja, a Showder Klub humoristái, egyetemisták, gyermekes családok, vállalkozók és külföldiek - egyaránt a Kistücsök történetre szavaztak egy szokványos hétköznap kora délután.
Ahhoz, hogy rangot vívjunk ki magunknak a piacunkon nem kell a legjobbnak lenni. A következetes PR munkával, az általunk képviselt értékek hangsúlyozásával, a tevékenységünk, szolgáltatásunk tartalmának pontos megismertetésével, arra megtanítva a vásárlóinkat - mindez lehetséges. Olyan megértést és egyetértést alakítunk ki a saját jól felépített történetünk révén vevőinkben, partnereinkben, aminek a segítségével még ha nem is a mi termékünk a legjobb, de mégis a legjobbak lehetünk a piacunkon. Természetesen a kiváló minőség is elengedhetetlen, de nem kell minden áron jobbnak lenni mindenkinél, elég másnak.
Az Indulás - Jó ha létezik egy tradíció, amit folytatsz
A Kistücsök tulajdonosának figyelmét egy külső szemlélő irányította a fejlődés szempontjából fontos kritériumokra. Ezután ennek az új filozófiának nem az élből való elutasítása történt - ezt nálunk nem lehet, a mi vevőkörünk nem kíváncsi erre, ez biztos túl sok pénzbe kerül - hanem a terület szisztematikus kutatása, annak hazai viszonyokra történő adaptálása kezdődött el. Ebben a tulajdonos segítségére volt konyhafőnöke, aki megértette a vezető szándékát, aztán neki is sikerült elfogadtatni a személyzettel ezt a gondolkodásmódot, egy másfajta gasztronómiai irányt. A belső PR munka után, amikor mindenki elfogadta és megértette a vállalkozás célkitűzéseit, jöhetett a célcsoportokkal az elképzelések megértetése, az új szolgáltatási kör mibenlétének megtanítása.
Csináld azt, amit senki más nem mer
Töltött Káposzta |
"Az évek során kialakult egy gasztronómiai képem arról, hogy mik azok az éttermek, amiket szeretek. Sokat utazom külföldre, szeretek inspirálódni és itthon megvalósítani dolgokat. Azt látom, hogy Magyarországon nagyon kevés jó kisvendéglő van. Ezek olyan helyek, amit gyakorlatilag egy család üzemeltet, Portugáliában rengeteg ilyen hely van, itthon kevés. Mi is sokat fejlődtünk, de nálunk inkább “csúcséttermek” vannak, hiányzik még az erős középosztály." - vallja Csapody Balázs tulajdonos. A balatoni tömegturizmus elkényeztette a helyi vendéglátókat. A korábbi biztos és jelentős forgalom nem tette őket érdekeltté abban, hogy szakmailag fejlődjenek. Az igazi vendéglős szemlélet, így még mindig nem indult meg.
Ezzel szemben a Kistücsök számára rendkívül fontos, hogy magyar ételeket, főleg balatoniakat értelmezzenek, fogalmazzanak újra. Kétféle típusú étellel találkozni náluk, a hagyományos magyar fogásokkal, mint a borjúpaprikás galuskával, ami 20 éve az étlapon van és a kísérletezőbb jellegű ételekkel. A szezonalitásnak megfelelően változik a közel 40 fogásból álló étlap, aminek az ételeiről a pincérek pontos felvilágosítást nyújtanak, orientálják a vendégek figyelmét. Egy-egy fogás kikísérletezése nem ér véget a konyhában, hanem annak kommunikációját, a fogás történetét, készítési módját megtanítják, megmutatják a pincéreknek, akik így biztosan beszélnek azokról.
Az étterem régi belső kialakítása |
A teljes történet építését, mindig mások mondják tovább: epizódonként a vendégek és fejezetenként a média. Érdemes nyomon követni az ország legjelentősebb gasztro portáljánál a Dining Guide-nál ez hogyan történik. A Dining Guide 25 cikkében szerepel valamilyen módon a Kistücsök, többnyire önálló róluk szóló cikkel, de sokszor, mint referenciapont: a kiváló vidéki étterem kategóriában, sokszor hozzájuk viszonyítanak másokat.
A jó történet másokat is érdekel
Jól ciripel
Az étteremben már kezdetektől a szakmai tudásra, a szakmai ismeretek folyamatos bővítésére és az így szerzett tudás gyakorlatban történő megvalósítására törekedtek. Fokozatosan kísérleteztek, csiszoltak a termékeiken. Másutt a sorrend úgy történik, hogy teremtenek egy frissen, dizájnosan berendezett éttermet, majd felépítenek egy étlapot, amit megpróbálnak eladni. S fontos szempont és kényszerhelyzet is egyben, hogy a fogásokon megfelelő legyen az árrés, ami kitermeli a havi költségeket. Így nagyon sokat költenek az étteremre és a fogásokon próbálják ezt a külcsínt behozni.
2. Kistücsök étterem 2008-11-19 17:17:39
Ted Aprajev jegyzetel
Hogyan lesz a karfiolból, akaratán kívül főszereplő? Mert hát valljuk meg, hogy a kimódolt konyhaművészet eddig nem osztott túlzottan hálás szerepeket e zöldségnek, a kulinária mostohája, kiközösített, alig használt mellékszereplője, csak statisztaként vehetett részt a nagy kompozíciókban.
Sült kacsacomb káposztás tésztával |
Füstölt pisztráng sóska salátával a Kistücsökben
Házias és modern
Rejtélyes külső – lehetne víkendház vagy akár vidéki postahivatal is –, kiábrándító belső – lambéria, rossz világítás, alkalmatlan bokszok, amelyek padjairól csak óriások érik el kényelmesen az asztalt. Az étlap megérkezése után azonban már nem marad kétség, ez bizony étterem, ráadásul egy nagyon komolyan vett étterem.
A megújult étterem belső |
5. Jahni László 2009-04-28 14:47:50
Induljunk a kályhától! - interjú Jahni Lászlóval, a Kistücsök séfjével
A jó PR munkához feltétlenül kell az ember, aki a filozófiát képviseli, arcok nélkül, akiket lehet azonosítani a céggel, lehetetlen márkát építeni. A Kistücsök különösen szerencsés ily módon, mert éttermeket általában a séfek személyével építenek fel és a tulajdonos csak befektető. Itt azonban a tulajdonos-séf páros mindkét tagja vállalja a részét a PR munkából. Turisztikáról, koncepcióról, éttermi trendekről, tervekről a tulajdonos Csapody Balázs beszél. Fogásokról, technikáról, konyhaművészetről pedig a séf Jahni László. Ám sokszor mindkettejük véleményére egyaránt kíváncsiak.
Személyes emlékek, karácsonyi sütési-főzési tippek hazánk vezető séfjeitől.
Csapody Balázs és Jahni László |
A Kistücsök történet él
A Kistücsök étterem története, pedig mindaddig tovább él, amíg a tulajdonos, a séf és a munkatársaik, ugyanazt az alapfilozófiát viszik tovább és bontják ki, amit évekkel ezelőtt elkezdtek. S ehhez a fogásokon, azok történetén keresztül mindig tesznek egy-egy újabb epizódot minden betérő vendégnek.
/A tanulmányhoz az interneten elérhető cikkeket, kritikákat használtunk fel, a fotókat és a filmet, pedig a Kistücsök honlapjáról és Facebook oldaláról, köszönet érte minden szerzőnek, aki az étterem történetét írással, képpel, filmmel dokumentálta./