Vallás felépítése, a PR segítségével
Milyen hatása lett volna egy új vallás alapítására, ha a következő szövegeket igyekeznek eljuttatni az emberekhez, ha reklámmal próbáltak volna meg egy új eszmét felépíteni. "Páratlan előadás, ingyen kenyér és halosztással! El ne szalassza a kivételes alkalmat!" "Ingyen egészségügyi ellátás a nagy betegek és fertőzöttek számára. Kövesse Ön is gyógyítónk útját!" "Óriási attrakció a tengeren, ilyet még soha nem láttak: Vízen járás. Foglaljon helyet most, mert a férőhelyeink korlátozottak!"
Nyilvánvaló, hogy ezek a túlzófokú mondatok, mind-mind a reklámra jellemzőek. A példánk pontosan, azért szól egy eszme, egy vallás felépítéséről, mert itt jól láthatóak azok a különbségek, ami a PR vezérelt kommunikáció hatásosságát jelenti a marketinggel és reklámmal szemben. A tanulmány nem törekszik hosszú elemzésekre a valláshoz kapcsolódó egyes részletek pontos megvilágításával, ez nem is az én tisztem, s nem is kíván senkit vallásos érzelmeiben sérteni, csupán azokat az elemeket elemzi, amelyek ott vannak a mindennapi köztudatban. Azok a történetek, jellegzetességek ezek a valláshoz kapcsolódóan, amelyeket több évszázad munkája tett érthetővé.
Egészen egyértelmű, hogy reklámmal nem lehet óriási dolgokat elérni, nem lehetséges, mert az öndicséret, pár kimagasló, jellemző tulajdonság felsorolása nem lesz sohasem hiteles. Megvizsgálva PR szempontokból ma Magyarországon a legtöbb cégről szóló információt, nálunk mégis a termék, szolgáltatás paletta, valamint a referenciák vannak előtérben. S a történet, amivel össze lehetne kapcsolni céget és termékeit, még a vállalatnál dolgozók számára sem jelentenek, főként a kronológiai felsorolás miatt jelentős vonz és motiváló erőt. Mik azok a lépések, amiket például egy vallásnál jól nyomon követhetünk, s amik lehetővé teszik, hogy úgy legyenek követőink, hogy ők valóban az elkötelezett híveinkké válnak.
Senki nem a semmiből érkezik egy adott területre, már mindenütt léteznek olyan történeti, gondolati elemek, amire építve lehetséges csak építkezni. Az emberek fejében lévő alapismereteket nem lehet átformálni, csak lassan újraírni. Éppen ezért, minden új történet - a PR alapja - már meglévő dramaturgiai elemekre épít. Jézus történetét is már az Ószövetségben meglévő hivatkozások, jövőbe mutató jóslatok, próféciák alapján alkotják meg. Így a történet ismerőssé válik, s ugyanígy csakis meglévő problémákra és ismert elemekre építve tudunk céges és termék történeteket írni. Születik egy jó történet ezekből az ismert elemekből, aminek egyes részleteit már sokan tudják, így követhető lesz.
Egy új vallás, egy új szolgáltatás és termék is mindig új nyelvet jelent, új látásmódot. Emiatt nem elég a történet önmagában, hanem azt újra és újra értelmezni kell és új megvilágításba helyezni, A Biblia végleges változata 50 emberöltőn keresztül alakult ki, ezért nem véletlen, hogy a tradíciókra épülő, elsősorban családi vállalkozásoknak emiatt jelenthet óriási előnyt a PR, már természetesen ha valóban PR szempontból írják a cégtörténetét. Ez nálunk különösen fontossá vált napjainkra, mert jelentős időkihagyás után újból lehetőség nyílt a tradíciók építésére, s a rendszerváltás nemzedéke lassan átadja az utódoknak a stafétát. Amennyiben ehhez a PR munka nem lett megfelelően felépítve, a tradícióban rejlő erő könnyen el is veszhet. Létezik egy jó történet, amit minél több mindenkivel megismertetünk, így megértik motivációnkat, céljainkat és filozófiánkat.
Szükséges a történet részeként, de azzal párhuzamosan is, a tevékenységünkhöz tartozó fogalmak tisztázása. Mivel mindenhez kell az új nyelv, nekünk a saját nézőpontjaink alapján kell elmondani, hogy mit értünk az általunk használt fogalmakon, amelyek szolgáltatásunkhoz és termékeinkhez kötődnek. Ehhez kellenek a tanítások, nem egy fogalomtár, szótár, amit felütnek, ha éppen nem értek valamit, hanem folyamatos oktatás, amivel világossá válnak ezek a fogalmak és a hozzájuk kapcsolódó folyamatok, termékek a maguk teljes egészében. A tanításról nem mondhatunk le, különösen amiatt, hogy az időben minden változik, így a tudás is és az egyes fogalmakhoz kapcsolódó jelentések is. Jézus történetében is legtöbb elem a tanításról szól, fogalmak megértetéséről, a Jézusi tevékenység és tettek megvilágításáról. Ma még is alig találkozni a hazai piacon olyan folyamatos kommunikációval, ami nem reklám.
A megértetésben fontos, hogy a történetet és a hozzánk kapcsolódó, általunk megfogalmazott fogalmakat tovább kell adni. Sok epizódon és fejezeten keresztül tudjuk csak a piacunknak, vásárlóinknak, követőinknek ezt átadni, mert idejük nagy részét vevőink nem a számunkra fontos dolgok megértésével töltik. Így jó ha minél több közvetlen munkatárssal, üzletkötővel és partnerrel ismertetjük meg elveinket, akik sokkal jobban és személyesen tudják továbbadni mindazt, amit mi tudunk, amire a termékünkkel és szolgáltatásunkkal képesek vagyunk. Ezért választ Jézus tanítványokat, akik hirdetik az igét. S tőlük, ettől a 12 embertől indul el a szájpropaganda, az az eszköz amit napjainkban is sokan használnak új vevők szerzésére. A szájpropaganda hatásfoka sokszor azért nem elégséges, mert nincs megfelelően felépítve a vevőink által tovább adható történet, így nem azt közvetítik, amit mi szerettünk volna és emiatt sok problémánk lesz az értékesítésben.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése