A tudásalapú világ felé
Újra kell értelmezni az alapokat
Techné, technika általános ismeretekkel
Hazánk inkább technika vezérelt, vagy még egyszerűbben megfogalmazva "Old meg magad ország!". Az alap tevékenységeinken túl minél több feladatot mi magunk igyekszünk megoldani, ahelyett, hogy szakemberekre bíznánk azt. A háztartásokból jól tudjuk, hogy mi vagyunk az ezermesterek országa, mert miért fizetnénk valamiért, ha azt én magam is meg tudom oldani. Megszámlálhatatlan feladat létezik egy háztartásban is, amire ugyanúgy kevés az idő, mint mindenre az életben: a festéstől, a víz szerelésen át, az autógumi cseréig, a belső építészettől kezdve, a családi fotózásig, az utazás szervezéstől, az öngyógyításon át a befektetések kiválasztásáig, de az életmód tanácsadástól, az összeesküvés elméletekig mindenben otthon vagyunk. S ez nem azt jelenti nálunk, hogy van egy hozzáállásunk, egy világlátásunk, - az is van, többnyire a pesszimizmust emlegetik - aminek mentén rendezzük, megoldjuk az élet problémáit, hanem mi konkrét technikai lépések sorát ismerjük a probléma megoldásokra. Ennek naprakészsége természetesen nem lehet egységes minden területen, de mégis csináljuk, ahogy gondoljuk, tanultuk, hallottuk, vagy ahogy az ismerős, szomszéd mondja.
A következő lépcsőfok, amikor rájövünk, hogy a technika, egy problémára adandó válasz, - ha piszkos a fal, ki kell festeni - önmagában nem elég, s ekkor elkezdünk utána járni mélyebben a megoldásnak. A legkézenfekvőbb tanácsadás az ingyenes tartalmak az interneten. Amennyiben valamit időszakosan és hobbi szinten csinálunk ez valóban tökéletes megoldás is. Arra lesz elegendő információnk, hogy jobban oldjunk meg a problémákat, már a festésnél tudunk valamit az anyaghasználatról, anyag és felület viszonyáról és az ecsetkezelésről. Azonban, ha igazán használható tudásra vágyunk, akkor kiderül, hogy folyamatosan és szisztematikusan foglalkozni kell a tudás elsajátításával és pénzt költeni a tudás megszerzésére. S ekkor el kezdjük a legolcsóbban beszerezhető tudásanyagokkal.
S mivel a háztartásokban így működünk, a gazdasági, politika, társadalmi életben sem lesz másképp nagy százalékban. Így olyan lesz a politikánk, amiről valóban sokan gondolhatják úgy, hogy még hobbi szinten is lennének jobb ötleteik, s olyan lesz a gazdasági életünk is, ahol a gondolatok, tudás helyett sokszor a technikára építünk. Mindenki a saját iparágában, szakterületén jól ismeri ezeket a technikai megoldásokat. Mi a kommunikációban tudjuk, mivel az ehhez használható legtöbb szoftver kezelőfelülete könnyen hozzáférhető, s ott tényleg össze is lehet kattintgatni valamit, - akár Google Adwords kampánynál, akár a Facebooknál, akár fotó szerkesztésben, akár honlapkészítésben - mivel a technika olyan, hogy elindul, s működik valami a szoftver használattól, úgy véljük, hogy a probléma megoldódott. A technika üzemel, a probléma kezelve van.
Tudásalapú társadalmak IT dolgozók, szabadalmak alapján |
Speciális, állandóan frissülő tudás
Még a technika tudás elérése is, a meg tudod te is oldani, csakis az adott területre jellemző tudás építésével és pontos tervezésével lehetséges. A tudásépítésben, a hobbi információ gyűjtés helyett, a folyamatos önképzésre és a tudás használatára van szükség. Itt már mérlegelni kell, hogy mely terület lesz az, amelyben ily módon elmélyed valaki és cége profiljához, tevékenységéhez leginkább kötődik. Mely területek azok, amelyeket egy-egy kollégára rá lehet bízni, amely szorosan kötődik mindennapi munkájához. A kolléga által fejlesztett tudás viszont csak akkor válik termelő erővé, ha sikerül tovább adni, be kell azt építeni a cég ügymenetébe különben semmit sem ér. Ezeket a különböző tudásformákat aztán össze kell hangolni és beépíteni a cég PR, Marketing tervébe és Értékesítési Kézikönyvébe, hogy használható legyen.
A tudásalapú társadalomban az összefüggések feltárása, arra új rendszer építése, a működés pontos mérése és a visszacsatolás elengedhetetlen. Így lesz naprakész valóban tudás vezérelt rendszerünk. A tudásalapú világ alapvetése a minél kevesebb energia és tőke igény, erre írtunk példákat a MESH modellel kapcsolatban. A legnagyobb világcégek pontosan emiatt a tudást birtokolják és amit csak lehet kulcsrakész módon, franchise-ban működtetnek. Ilyen franchise a Coca-Cola is, de az amerikai profi ligák is franchise-ban működnek. A másik megoldás a márkanév építése, a márkanévhez kötődő tudás és kommunikáció birtokba vétele. A Nike-é csupán a tervező és a kommunikációs részleg, nem építenek gyárakat, a termék-előállítást olcsón megoldják a Távol-Keleten, és sok divat márka pont ugyanígy működik, óriási árréssel. Ebben az esetben az a fontos, hogy a termék fejlesztésben és a termékről kialakított képben legyünk specialisták, a gyártást majd megoldják az elvárásaink szerint mások.
Speciális termékeket, szolgáltatásokat is pontosan emiatt terjesztenek fogyasztói, vagy értékesítői hálózatban. Ez nem jelenti azt, hogy minden MLM rendszerben megfelelő a tudás és megfelelően kidolgozott a rendszer, pontosan emiatt vannak itt is, amelyek tradicionálisan jól működnek, s vannak amelyek feltűnnek és gyorsan el is tűnnek. Általában a gyorsan eltűnők is azt gondolják, hogy az MLM is csak egy eladás technika, s pontosan emiatt nincsenek meg a megfelelő üzletépítési alapok, a kulcsrakész rendszer, amit tovább lehet adni. Franchise-ban és MLM-ben is az működik, ami rendszer függő és nem ember függő. A tudás, tehát önmagában nem elég, hanem mindenki számára használható tudást kell belőle készíteni.
S éppen az átadható tudás, az értékesíthető tudás alapján működik a világ, ez hoz bőséget. A meg nem értett zseni, az át nem adott tudás viszont semmit sem ér. Emiatt nem elég a jó ötlet, nem elég a kiváló termék, szükséges a róla való folyamatos és jó kommunikáció. A tudást, ezért veszik körül csupán technikai elemek, hogy könnyebben átadható legyen. Pontosan emiatt követi a stratégiát a taktika, PR-t, a marketing.
Az átadott tudás alapján működő vállalkozás franchise-olható, hálózattá alakítható, másrészt itt pontosan kidolgozottak a tudás alapú technikai lépések, amiket követni kell és döntéseket eredményeznek, mind az eladónál, mind a vevőnél. Ilyen lépés sorozat, hogy mikor mit mondanak egy gyors étteremben 1. Köszönés - mosoly: Üdvözöljük Éttermünkben! 2. Aktuális ajánlatunkat kéri, vagy van valami kedvenc fogása - aztán később X.-dik lépés: lehet nagy adag? X+1: Milyen szószt kér hozzá? s máris növelték az értékesítés mértékét. Ezek hosszú évek alatt kiérlelt technikák, amik egy biztos tudás alapra épülnek, nincs hosszú termékvonal, nincsenek minőségi kilengések a termékben. Azonban ezekben a rendszerekben mindent pontosan mérnek, s ha csökkenne az eladási statisztika azonnal kísérleteznének egy termékkel, új dizájnnal, új mondattal, mert nem engedhető meg, hogy technika függő legyen a rendszer, s az eladások attól váljanak függővé, hogy éppen milyen napot fog ki valaki. Lehet fanyalogva mondani, hogy itt robotok dolgoznak, de meg kell nézni milyen a PR, milyen a társadalmi szerepvállalás ezeknél a vállalatoknál és mekkora lehet az árrés, ha bármikor pótolható egy kilépő munkatárs, mert itt a 23 lépés az eladásban, amit szóról szóra meg kell tanulni és alkalmazni. Egy ily módon felépített cégben a változásokra sokkal könnyebb reagálni.
A tudásalapú vállalkozásban a vezetőknek több idejük lesz és nyugodtabban foglalkozhatnak a stratégiával, az egyedi tudás elmélyítésével, míg technika vezérelt versenytársaik többet rohannak, többször változtatnak a technikán, mert nem jönnek az eredmények.
A válságra, a káoszra nem lehet reagálni pusztán technikai lépésekkel, mert a káosz a káoszt nem kioltja, hanem növeli. Ezért időben is változó eredmények születnek, mert technikailag megoldhatatlan, ha nincs rend, ha nincs terv, hogy hogyan reagáljunk. Egyszer kipróbáljuk ezt, aztán kipróbáljuk azt, pedig mindenki közös érdeke, hogy a tudásalapú világ felé lépkedjünk, s ne a mások által már meghaladott tudásformákat, mint elkopott technika alkalmazzuk.
Speciális termékeket, szolgáltatásokat is pontosan emiatt terjesztenek fogyasztói, vagy értékesítői hálózatban. Ez nem jelenti azt, hogy minden MLM rendszerben megfelelő a tudás és megfelelően kidolgozott a rendszer, pontosan emiatt vannak itt is, amelyek tradicionálisan jól működnek, s vannak amelyek feltűnnek és gyorsan el is tűnnek. Általában a gyorsan eltűnők is azt gondolják, hogy az MLM is csak egy eladás technika, s pontosan emiatt nincsenek meg a megfelelő üzletépítési alapok, a kulcsrakész rendszer, amit tovább lehet adni. Franchise-ban és MLM-ben is az működik, ami rendszer függő és nem ember függő. A tudás, tehát önmagában nem elég, hanem mindenki számára használható tudást kell belőle készíteni.
S éppen az átadható tudás, az értékesíthető tudás alapján működik a világ, ez hoz bőséget. A meg nem értett zseni, az át nem adott tudás viszont semmit sem ér. Emiatt nem elég a jó ötlet, nem elég a kiváló termék, szükséges a róla való folyamatos és jó kommunikáció. A tudást, ezért veszik körül csupán technikai elemek, hogy könnyebben átadható legyen. Pontosan emiatt követi a stratégiát a taktika, PR-t, a marketing.
A tudásalapú vállalkozás gyorsabb, mint a technika vezérelt
Amennyiben túl sok az operatív feladat, a megoldásra váró részlet, a döntésképtelenségi, vagy dönteni nem merés helyzete a vállalkozásban, úgy az technika vezérelt, a techné van túlsúlyban az episztémé helyett. Amennyiben vállalkozásunk termelékenysége csökken a vezető távollétében, úgy az ember és technika függő cég. Mindig valakinek az aktuális technikai megoldásaitól függ, hogy történik e előre lépés. Ezeknél a technika vezérelt cégeknél ráadásul az idő is sokkal jobban nyúlik. Egy-egy döntés után is mire megvalósul egy új elképzelés, sokkal több időbe kerül a megvalósítás, pontosan amiatt, mert olyan területre tévednek, amiről nincs technikai ismeret.Az átadott tudás alapján működő vállalkozás franchise-olható, hálózattá alakítható, másrészt itt pontosan kidolgozottak a tudás alapú technikai lépések, amiket követni kell és döntéseket eredményeznek, mind az eladónál, mind a vevőnél. Ilyen lépés sorozat, hogy mikor mit mondanak egy gyors étteremben 1. Köszönés - mosoly: Üdvözöljük Éttermünkben! 2. Aktuális ajánlatunkat kéri, vagy van valami kedvenc fogása - aztán később X.-dik lépés: lehet nagy adag? X+1: Milyen szószt kér hozzá? s máris növelték az értékesítés mértékét. Ezek hosszú évek alatt kiérlelt technikák, amik egy biztos tudás alapra épülnek, nincs hosszú termékvonal, nincsenek minőségi kilengések a termékben. Azonban ezekben a rendszerekben mindent pontosan mérnek, s ha csökkenne az eladási statisztika azonnal kísérleteznének egy termékkel, új dizájnnal, új mondattal, mert nem engedhető meg, hogy technika függő legyen a rendszer, s az eladások attól váljanak függővé, hogy éppen milyen napot fog ki valaki. Lehet fanyalogva mondani, hogy itt robotok dolgoznak, de meg kell nézni milyen a PR, milyen a társadalmi szerepvállalás ezeknél a vállalatoknál és mekkora lehet az árrés, ha bármikor pótolható egy kilépő munkatárs, mert itt a 23 lépés az eladásban, amit szóról szóra meg kell tanulni és alkalmazni. Egy ily módon felépített cégben a változásokra sokkal könnyebb reagálni.
A tudásalapú vállalkozásban a vezetőknek több idejük lesz és nyugodtabban foglalkozhatnak a stratégiával, az egyedi tudás elmélyítésével, míg technika vezérelt versenytársaik többet rohannak, többször változtatnak a technikán, mert nem jönnek az eredmények.
A válságra, a káoszra nem lehet reagálni pusztán technikai lépésekkel, mert a káosz a káoszt nem kioltja, hanem növeli. Ezért időben is változó eredmények születnek, mert technikailag megoldhatatlan, ha nincs rend, ha nincs terv, hogy hogyan reagáljunk. Egyszer kipróbáljuk ezt, aztán kipróbáljuk azt, pedig mindenki közös érdeke, hogy a tudásalapú világ felé lépkedjünk, s ne a mások által már meghaladott tudásformákat, mint elkopott technika alkalmazzuk.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése