Gyorsan mozgó egységekben az erő – a Legnanoi csata
Szövetség kontra nagyhatalom
A csatára
1176. május 29-én került sor, Észak-Itáliában, Milánó mellett, Legnano helyiség
közelében. A csatában az egyik oldalon a Milánó vezette Lombard városállamok
szövetsége (Lombard Liga) állt, míg a másik oldalon Barbarossa Frigyes
német-római császár katonái sorakoztak fel. A harcoló felek erőviszonyainál, a
hazai területen küzdők élveztek előnyöket, a Lombard Liga 3500, míg Frigyes
császár 3000 katonával jelent meg a hadszíntéren. A császári erők számára az
jelentett előnyt, hogy ők a magaslatokat foglalták el. A Lombard Liga
harcmodorának a különlegességét az úgynevezett Halál Osztag adta, amely egy
rendkívül gyorsan mozgó és kegyetlen harcosokból álló 900 fős elit egység volt.
A Lombard Ligába Milánóból 900 lovag érkezett, míg 550 másik három városból. A
Liga erőinek nagy része azonban gyalogos katona volt.
Keress
szövetségeseket, partnereket a kampányaidhoz, egymást kiegészítő, vagy kereszt
termékeket is könnyebben tudtok így értékesíteni. Ráadásul a kampány
költségeken osztozva, erősebb piaci szereplőkkel is szembe tudtok szállni. Az
összefogásban sokkal nagyobb erő van, akár csak a kampányok szintjén és sokkal
inkább rendszeressé tehetitek azt, mintsem önállóan küzdve a piacon. A közös
érdek komoly kampány szövetségeket generálhat.
Legyen filozófiád, ami pontos célokat jelöl ki
A Lombard
Liga 3500 emberét az Olano folyó nyugati partján helyezte el, Barbarossa
Frigyes csapatainak felvonulási útvonalában.
A lombard sereg miután elfoglalta a harcállásokat, abban a hiszemben,
hogy az ellenség még távol van, felderítőket küldött ki. Május 29-én hajnalban
a kiküldött felderítő 700 lovas egység már szemben találta magát a császár
seregeivel, akik már átkeltek az Olano folyón és déli irányba meneteltek. Itt
egy gyors csata kezdődött, a Lombard felderítő erők és a 300 lovasból álló
császári élcsapat között. Az összecsapás rövid volt és véres, a 700 lovast
gyorsan megfutamították, akik visszatértek állásaikba Legnanonál.
Az olaszok csapat mozgásainak szervezésében kitüntetett szerep volt az úgynevezett Carroccio-nak. Ez tulajdonképpen egy négykerekű háborús oltár volt, amit a csatába is magukkal vittek. Ez egy téglalap alakú, szokásos a városokban is használt szószék volt, amiről a papok prédikáltak a csata előtt és a papok mellett felsorakozó trombitások bátorították a harcosokat.
Az olaszok csapat mozgásainak szervezésében kitüntetett szerep volt az úgynevezett Carroccio-nak. Ez tulajdonképpen egy négykerekű háborús oltár volt, amit a csatába is magukkal vittek. Ez egy téglalap alakú, szokásos a városokban is használt szószék volt, amiről a papok prédikáltak a csata előtt és a papok mellett felsorakozó trombitások bátorították a harcosokat.
A csatában a Carroccio-t
mindig a legbátrabb harcosok vették körül, - ez
volt Legnanonál a Halál Osztag - mert ez ugyanakkor egyfajta tájékozódási és
találkozási pont is volt a hadseregnél csata közben. A
Carroccio mozgatásával és elhelyezésével irányították a taktikai mozgásokat.
A Caroccio elfoglalását az ellenség részéről jóvátehetetlen vereségnek és megaláztatásnak érezték, emiatt
védték a legbátrabb harcosok azt.
A csata
első részében épp a gyalogság pozíció váltásai, egy falanxszerű vonal
létrehozásával a Carroccio körül vezetett hosszú és véres küzdelemhez. Ez a
harc azonban megállításra kényszeríttette a magaslatról érkező császári seregek
rohamát. M. B. Synge ezt írta a Carrocciot körülvevő Halál Osztagról:
"Kilencszáz elkeseredett hazafia alkotta a Halál Osztagot, akik a csatába
magukkal vitt Szent Kocsit is védték. Mielőtt harcba indultak és látták a
németek térnyerését, hirtelen letérdeltek és megújították a fogadalmukat
Istenben, hogy most készek elveszni a hazájukért.”
Egy
kampányban kellenek a tájékozódási pontok, amiket mindenki jól ismer. A Te kampányod
résztvevői számára ezt jelenti a filozófiád, a küldetésed, amiben
maradéktalanul hiszel. Tűnjék ez más számára, mégoly nevetségesnek és érthetetlennek,
Te tarts ki mellette a legrosszabb körülmények között is. A filozófiád, az abba
vetett hited kijelöli ugyanis azokat a célokat, amiket egy kampányban el akarsz
érni. Valószínűleg Legnanonál is a német lovagok számára, még ha ismerték is a
vallási jelentőségét a Carroccio-nak, teljesen nevetségesnek és érthetetlennek
tűnt, hogy miért mozgat, annyi ember egy kereken nyugvó faemelvényt, a tetején
egy haranggal. Azonban a lombardok számára ez az eszköz, olyan együttműködést,
szervezett csapat mozgást tett lehetővé, amivel fölé tudtak kerekedni a harcban
edzettebb németeknek.
Változtass bátran kampány közben is a pozícióidon
A
Carroccio körül megállított, így egy helyben harcoló német seregre támadt a
Lombard Liga átcsoportosított lovassága. Őket a lassabban, így később érkező császári
gyalogság igyekezett megállítani, aki mielőtt elérte volna a már dúló közelharcot
szembefordult a lombard lovagokkal. Mikor a falanxba tömörült olasz
gyalogságot otthagyva – látva a kilátástalan küzdelmet - a német lovasság is a
Lombard Liga lovas erői ellen fordult, akkor kapcsolódott be a küzdelembe a
korábban elűzött 700 lovasból álló felderítő egység is. A közös támadás
megfutamította a németeket, akik ismét szembe fordulva az olasz gyalogsággal a
Coraccio ellen indultak, így próbálva megtörni az ellenfelet. A Halál Osztag azonban gyorsan blokkolta ezt
a támadást is. Sőt az ekkor már itt felsorakozó lombard íjászok nyilai váratlanul
érték a német lovagokat. Egyébként is jellemző volt a harcba bekapcsolódó olasz
egységekre, hogy nem a teljes erőkkel, hanem mindig tartalékot képezve szálltak
harcba, így amikor a küzdelem kifáradni látszott, akkor újabb friss erőket
tudtak bevetni.
Ekkor a
lovasság az újabb hiábavaló támadás után visszatért, hogy segítse a gyalogságát
a Lombard Liga lovasai ellen. Csakhogy az ide-oda manőverezéssel sok időt
veszítettek, s ekkor már a nyomukban a Halál Osztag katonái is oda értek. A
német lovasság újra és újra eltávolodott az állóharc helyétől, hogy új
lendületet nyerve próbálják meg áttörni a védelmet. Az olasz lovasság is
hátrébb húzódott és a Halál Osztag is menekülést színlelt, azért, hogy magukra
húzva a császári erőket, a megosztott gyalogsági erők újabb egysége hátba
támadhassa őket. Így a császári erők mintha egy üllőre kerültek volna, - hisz
az átcsoportosításokkal a felderítő lovas csapatok, a lovasság és a két
gyalogos egység, s az íjászok négy irányból támadta őket – s minden oldalról
állniuk kellett a csapást. Miután így már nem volt kérdés a győzelem a lovasság
egy része és a Halál Osztag közvetlenül Frigyes császár testőrsége ellen
fordult. Ebben a támadásban a császári zászlóvivőt is megölték, Barbarossa
pedig leesett a lováról, a császári csapatok pánikba estek és elmenekültek.
Erre a
gyorsan mozgó, a kampány állásának megfelelő állandó pozícióváltoztatásra ma
már a sokféle online eszköz kitűnő lehetőséget biztosít neked is. Amennyiben a
Facebook-on hirdetsz és a kijelölt célcsoport aktivitása nem hozza a megfelelő
eredményeket, könnyen változtathatsz rajta. Szűkítheted a földrajzi elérését,
bővítheted a célcsoport jellemzőit, így csökkentve azok számát, akinek szólnak
az üzeneteid, vagy akár egyszerűen célcsoportot is válthatsz és természetesen a
kampány költségeid is át tudod állítani. Ugyanehhez hasonló módon a Google
Adwords hirdetéseidben, rosszul teljesítő kulcsszavakat kikapcsolhatsz, hogy
ezekre ne jelenjen meg az üzeneted bárki is ütné azt be a keresőbe. A tartalmi
hálózaton a Googlenél is könnyen tudsz témaköröket, demográfiai adatokat
módosítani, vagy direktben hirdetsz számodra releváns weboldalakra. Az email
kampány üzeneteidet is gyorsan átírhatod, ha nem elég magas a megnyitási, vagy
átkattintási arány.
Ma már az
üzleti kampányok kivitelezésében, az online hirdető rendszerek és alkalmazások
tudnak lenni a te Carrocciod, amivel menetközben is összehangolhatod az egyes
kampány csatornák üzeneteit. S amikor sikerül eltalálni a tökéletes arányokat,
jellemzőket, akkor aztán nyugodtan növelheted az erőforrásokat, hogy még
hatásosabb legyen a kampányod.
Nem tudják megváltoztatni a filozófiád
A legnanoi
csata jelentősége, hogy a pápaválasztásba, illetve az itáliai városállamok
belügyeibe beavatkozni kívánó, és a térségre súlyos adókat kivető császár ellen
sikerrel harcoltak közösen a Lombard városállamok. A győzelem révén, a császár
az 1183-ban megkötött konstanzi békében kénytelen volt elismerni a lombard
városok önkormányzatát. Így végleg le kellett mondania arról, hogy saját
embereit delegálja a városok élére, és megadóztassa azokat.
A gyorsan
mozgó és változtatható kampány stratégia lehetővé teszi, hogy megtaláld azokat
az embereket, akikkel szót tudsz érteni. Sokkal jobb, ha megtalálod azokat a
vevőket, akikkel öröm együtt működni, mert akkor nem kell feladnod az
elképzeléseid, a filozófiád, ahhoz, hogy eredményeket érj el. Sokan jutnak
hasonló elvekhez és kampány módszerekhez az évek alatt, nem azért mert
kifejezetten ezt szeretnék, hanem mert mások nyomása erre kényszeríti őket.
Ilyen körülmények között viszont már nem lesz öröm, amit csinálnak, nem fognak
rendszeresen kommunikálni és elvesztik a céljaikat is. Válts inkább gyorsan,
keress minél előbb, olyan embereket, akiknek szívesen adsz el, a mai kor
rendszerei lehetővé teszik neked is ennek a gyorsan mozgó taktikának az
alkalmazását.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése