Kampány után se állj le a folytatással! - Catalaunumi csata
A megszerzett piac védelme
Egy csata,
amelyet sok-sok behódolt nemzet katonáival vívtak, mindkét oldalon. A csata
valahol Troyes környékén, ma Párizs és a luxemburgi határ közt félúton zajlott,
451. június 20-án. A csatamező egy távolabbi síkságról kapta (tévesen) a
Catalaunumi nevet. Ezt északon egy folyó, vélhetően a Marne, és délen néhány,
nem összefüggő erdő határolta. Északon a folyó előtt egy domb emelkedett.
Az
egyik oldalon a Nyugat-Római Birodalom légiói, akik a birodalom határait védték
és néhány szövetségese állt (vizigótok, alánok), míg a másikon a hunok és
szövetségeseik (főként burgundok) harcoltak. Mindkét seregben jelentős volt a
germánok száma. A seregeket hadvezérként Aetius és Attila vezették. Attila serege csekély számbeli fölényben
lehetett, de maximum 50 000 főt számlálhatott..
Attila
seregének a fele állt hunokból, másik felét a vazallusok alkották. Ezek nagyság
szerinti sorrendben: az osztrogótok Valamir vezetésével, a gepidák Ardarich
vezetésével, a Rajna jobb partján élő frankok és a Majna melletti burgundok
voltak, a vazallusok felét az osztrogótok tették ki. A hunok szokásosan lovasok
voltak, és lándzsával, buzogánnyal, kötélhálóval és legfontosabb fegyverükkel,
a speciálisan készített lovasíjjal voltak felszerelve. Páncélt nem hordtak,
csupán egy kerek bőrpajzsot használtak védekezésre. A germán csatlósok
felszerelése teljesen másmilyen volt az osztrogótokon kívül, akik a lovasok
harmadát alkották, mindannyian gyalogos katonák voltak. Az osztrogót lovasságot
tekinthetjük nehéz lovasságnak, mivel lándzsával és széles karddal, s legalább
bőrmellénnyel, de páncélinggel és pajzzsal is el voltak látva. A gyalogos
harcosok a frankok kivételével vélhetően páncél nélkül, de lándzsával, széles
vagy hosszú karddal, könnyű pajzzsal vonultak a harcba. Lőfegyvereket a
germánok alig használtak, és csak az osztrogótoknál voltak íjászok. A frankok
használtak egy ívelt dobófejszét, amit röviddel az ellenféllel történő
összecsapás előtt hajítottak el. Ettől eltekintve a frank harcosok széles
karddal és fapajzzsal voltak felfegyverezve.
Aetius
serege fele-fele arányban az ő római, frank és burgund harcosaiból állt,
másrészt a vizigótokból. A rómaiak, a frankok és a burgundok képezték a
gyalogságot. A római katonák felszereltsége ebben az időben már eltért a
klasszikus legionáriusokétól, ovális pajzzsal, csatos sisakkal, hosszú karddal
és keleti formában kiképzett íjjal voltak felfegyverezve. A légiók már csak
1500-2000 főt számláltak, szemben Róma fénykorával, amikor egy légió 6000 fő,
jól képzett katonát számlált. Az újkor légióit már a helyben letelepedett
lakosságból toborozták, ez ugyan csökkentette a mozgékonyságukat, nem lehetett
őket a birodalom bármely részén hadba dobni, de növelte a csapatok morálját,
mivel saját közösségeiket és családjaikat védték. Ebben az időben pontosan
ezért a római csapattestekre már a védekező harci magatartás volt a jellemző. A
vizigótok legalább kétharmada lovas volt. Közöttük megtalálható volt a
páncélinggel és lándzsával felfegyverzett nemesi lovasság ugyanúgy, mint a
könnyen felfegyverzett lovasok tömege. Az utóbbiaknak semmilyen páncélzata nem
volt, gerellyel, széles karddal és vélhetően kis fapajzzsal vagy többrétegű
bőrpajzzsal harcoltak. A gyalogos katonák közt valószínűleg a lándzsa, a széles
kard és a pajzs volt a legelterjedtebb fegyver, egyeseknek egyszerű íja is
volt, de nem rendelkeztek semmilyen páncélzattal.
Egy
kampányban mindig nehéz összehangolni a különböző résztvevőket. Mindenki
más-más elképzeléssel, tudással és felkészültséggel rendelkezik. Ahhoz viszont,
hogy egy kampányunk sikeres legyen, meg kell tudnunk oldani, hogy mindenki
azonosan gondolkodjon és azonosan álljon hozzá. A kreatív anyagok és szövegek
hiába különlegesek, ha az értékesítőink által használ mondatok, a termékek
minősége nem azonos velük. Ezért fontos, hogy a pontos forgatókönyvhöz, a
megfelelő promócióhoz kidolgozzuk a megfelelő értékesítési mondatokat is.
Mindenkinek a tudásához mért feladattal kell rendelkezni egy kampányban.
Sokszor mutat vegyes képet egy-egy kampány, mint Attila és Aetius seregei, mert
a vezetőség kitalál egy kampányt, vagy csatlakozik valamilyen promócióhoz.
Ezekhez igyekeznek minél látványosabb kreatív anyagokat kidolgozni, vagy már készen
kapják azokat. Az erős vizuális hatások mellé viszont csak pár mondatos kampányszöveget
rendelnek. A kampány bevezető része már bejelenti, hogy milyen akció várható,
anélkül, hogy igazán felépítené azt. A legtöbb leírás a termék tulajdonságokról
szól és nem tartalmaz más, olyan támpontokat, amivel valóban megragadhatjuk a
vevők figyelmét. Így nehéz dolga van,
akár az eladóinknak is az üzletekben, vagy az értékesítőinknek is, hisz ha nem
dolgozunk ki nekik egyedi értékesítési mondatokat az adott kampányhoz – amit
nincs mese, meg kell tanulni, mint a verset, s mint minden értékesítési
szöveget – akkor ők sem tudnak plusz tudást átadni a vevőinknek az ismert
akciós mondatoknál. Ezt a taktikai hibát azonban egyetlen csatában sem
engedhetné meg magának egy hadvezér, mert a csapattestek hibás irányítása sok
ezer ember halálába kerülne. Egy kampányban ugyancsak bevételektől esünk el, de
nem engedhetjük meg, hogy ne legyen a kampánytervezőknek, a kivitelezőknek és
az értékesítésben részt vevőknek azonos céljaik és azonos tudása a kampányról.
Számolj a
kampány gyengeségekkel
Késő
délelőtt Aetius csatarendbe állította a seregét a két tábor közötti síkságon.
Északon a folyónak támaszkodva a rómaiak álltak az első, a frank és a burgund
szövetségesek a második sorban, és képezték a balszárnyat és a centrum bal
oldalát. Szomszédságukban dél felé az alánok álltak fel Sangiban nevű vezérük
vezetésével a rómaiak és a vizigótok között. Sangibant megbízhatatlannak tartották,
ezért állították őket a rómaiak és a vizigótok közé. A vizigótok arcvonala,
királyuk, I. Theuderich vezetésével, az első erdőségig húzódott, és ők alkották
a centrum jobb oldalát és a jobbszárnyat. Aetius északkeleten a domb mögött egy
kisebb vizigót csapatot helyezett el, ennek a tartaléknak kellett Thorismund a
király fiának vezetésével, a hunok jobbszárnyát megtámadnia. Attila csak
később, dél körül vezette ki a seregét a táborból, hogy a kihívást elfogadja.
Csatarendje a következőképpen nézett ki: a domb déli lábánál álltak a gepida, a
burgund és a frank csapatok, és ezek képezték a jobbszárnyat. Szomszédságukban
délre állt a hun lovasság, ami hosszan elnyúló centrumot alkotott, s arcvonaluk
állt szemben a rómaiak jobb oldalával, az alánok arcvonalával és a vizigótok
bal oldalával. Innentől délre az erdőkig alkották az osztrogótok a balszárnyat
szemben a vizigótok jobb oldalával.
A
kampányban résztvevőknek meg kell határozni a pontos helyét. Olyan azonban nem
létezik, hogy valakire nem számítunk, ha vannak gyengébb pontok is a kampány
végrehajtóinál, akkor ezzel számolnunk kell a kivitelezésnél. Nem lehet a
kampányunk ugyanis emberfüggő, hanem a megfelelő rendszernek kell biztosítania
a pontos működést. Egy kampány nem válhat függetlenné azonban, épp ezért a
szervezettől, hanem teljes egészében át kell hatnia azt.
Kora
délután kezdődött a csata, a centrumban a hunok és a balszárnyon az osztrogótok
támadásával. Az alánok nem tudták vagy nem akarták a támadást feltartóztatni,
mert az első összecsapás után elmenekültek. Tőlük balra és jobbra a rómaiak és
a vizigótok egyaránt felfogták a támadást. Ekkor indított támadást a
dombtetőről a rómaiakat támogató Thorismund lovas csapataival. Erre Ardarich, a
gepidák királya csapatai egy részét Thorismund ellen irányította. A gótok a
dombot ugyan megtartották, de nem tudtak továbbnyomulni. A centrumban az alánok
elmenekülése miatt a vizigótok kritikus helyzetbe jutottak. Szemből a hunok és
az osztrogótok, oldalról pedig a balszárnyat áttörő hun lovasok egyaránt
támadták őket. Megzavarodtak, és egy pillanatra úgy tűnt, mintha a vizigót
seregben pánik tört volna ki.
Sok
váratlan helyzet léphet fel egy kampány során, amikre szintén forgatókönyvet
kell készíteni. Ilyenek a vártnál alacsonyabb érdeklődési szint – nem volt
megfelelő az előkészítő PR és reklám munka, nem volt megfelelő az ajánlat, nem
jó célcsoportot célzunk. Ebben az esetben is valamilyen módon a javunkra kell
fordítani az eseményeket, a piacra vonatkozó fontos ismereteket szerezve.
Túlzott érdeklődés, olyan mértékű, ami már a kapacitásainkat veszélyezteti. Egy
rendszeresen megismételt kampányban, az egyik ügyfelünk jelentős
forgalomnövekedés mellett, olyan kapacitás problémákkal küszködött, ami már a
minőség romlására ment. A vevők jelentős tömege ráadásul mindig ezekre az akciós
napokra tornyosult, így azt javasoltuk fejezzük be ilyen módon ezt a kampánysorozatot,
mert negatív reklámmá válik, amit sok Facebook komment is jelzett.
Taktikai
hibák sora a kivitelezésben
I. Theuderich
a vizigótok vezére ekkor középen összegyűjtötte harcosait, és újraszervezte az
ellenállást mindkét oldalon. Ugyanekkor Attila erőteljes támadást indított a
rómaiak ellen, feltételezhetően azért, hogy Aetius ne tudjon segítséget küldeni
a vizigótoknak. Azzal, hogy a rómaiakat csak frontálisan támadta, taktikai
hibát követett el, mert délről a nyitott szárnyba sikerrel törhetett volna be.
A frontális támadást, hála a római íjászoknak, akik nagy veszteségeket okoztak
a hunoknak, több alkalommal is sikerült elhárítani. A jobb szárnyon a helyzet
mégis egyre válságosabb lett, és csak idő kérdése volt, hogy a vizigótok a
szemből és oldalról jövő támadás hatására összeomlanak.
A
frontális támadás, akár árral, akár termékjellemzőkkel végzik, mindig jelentős
energiákat köt le. A centrumban, a legerősebb pontokon végzett támadás mindig
kétséges. A jobb vagyok én a konkurensemnél, s csak azért is megcsinálom,
bátorsága sohasem vezet eredményre, a pontos tervezés és taktikai
kivitelezéssel szemben. Amint
észreveszünk egy gyengeséget a konkurensek tevékenységben, amire mint piaci
résre tudunk megfelelő ajánlatot készíteni, akkor azt kell kihasználni, inkább,
minthogy a főbb akcióira, kommunikációs tevékenységére tromfolunk.
Végül I.
Theuderich egy gerelytől megsebesülve lebukott a lováról és a lovak halálra
taposták. Azonban míg legtöbb esetben a vezér elvesztése pánikot eredményez itt
éppen ez volt, ami elkeseredett ellenállásra sarkallta a vizigótokat. Számukra
már nem a csatáról volt szó, hanem a bosszúról királyuk haláláért. Az
osztrogótok támadó ereje lanyhulni kezdett, és a másik oldalon Thorismund,
apjának halálhírére, a dombról újabb bátor támadást vezetett. A zavaros
utóvédharcokban Thorismund majdnem a gepidák kezébe került. Végül a kitartó
küzdelem, a frissebb vizigótok felé billentette a mérleget és Ardarich fáradozásai
ellenére menekülni kezdett. Attila ekkor követte el második taktikai hibáját.
Ahelyett,
hogy a rómaiak elleni támadást leállította volna és megerősítette volna a jobb
szárnyat Thorismund ellen, tovább támadott, állítólag annak reményében, hogy Aetiust
megöli. Az Aetius elleni frontális támadás sikertelenül folytatódott nagy
veszteségekkel. A hun csatarend másik végén az osztrogótok egyre
szorongatottabb helyzetbe kerültek, mígnem menekülni kezdtek. Ezzel a helyzet
alapvetően megváltozott. Már alkonyodott, amikor Aetius a centrumban előrenyomult.
A kimerült hunok, akiket mindkét szárnyon támadtak, s most már a centrumban is
védekezésre kényszerültek, nem tudtak sikeresen ellenállni. Attila még
idejében, seregének végleges szétzilálása előtt visszavonulást rendelt el a
szekérvárba. Aetius és Thorismund még az éjszaka körülzárta Attila seregét a
táborukban.
Amennyiben
nálunk erősebb ellenfelekkel szálunk harcba, ott támadunk, ahol komoly
ellenállásba ütközhetünk, akkor jobb, ha felkészülünk rá, hogy amennyiben
sikerül rész eredményeket elérni – a
waterlooi csata egyik komoly taktikai hibája is ebből eredt – jobb, ha ezt
még időben megőrizzük, mígnem addig folytatjuk a támadást, míg mi kimerülünk és
az ellenfél mehet át ellentámadásba. A pici pozíciós előnyöket megszerezve
egy-egy termék szegmensben, vagy az értékesítés volument tartósan emelve, ne
bízzuk el magunk, hogy teljes egészében uralkodók lehetünk az adott piacokon.
Különösen ma, amikor az erős szegmentáltság, megosztottság jellemzi a piacokat
és a márkahűségért is nagyon meg kell küzdeni. Ma a vevőhűség helyett inkább a sok minden
kipróbálása dívik, nagyon erős pozíciókat és komoly státuszt kell kiharcolni
ahhoz, folyamatos kommunikációval, hogy hosszútávon elkötelezzük a vevőinket. Így
ha túlságosan figyelmen kívül hagyjuk a folyamatok és a vevői döntés összetettségét,
és egyetlen szempontot veszünk csak figyelembe, akkor a kampány tevékenységünk
folyamatosan kudarcba fullad.
Az üldözés
szabálya
Reggel
Attila látta, hogy körbe van zárva, és teljesen elveszettnek hitte a helyzetét.
A fából készült lónyergekből máglyát építtetett, amit a rómaiak első
támadásánál akart meggyújtani. Erre azonban nem került sor, mert Aetius
hadvezérből politikus lett hirtelen. Ugyanis attól tartott, hogy a vizigótok
egy energikus, a győzelem mámorában úszó király vezetésével a hunok, mint közös
ellenség leverése után nem elégszenek meg Aquitaniában a szövetségesi
státusszal. Ezért meggyőzte Thorismundot, hogy olyan gyorsan, amilyen gyorsan
csak lehet, térjen vissza Toulouse-ba, és érvényesítse igényét a koronára a
testvéreivel szemben. Aetius maga a csata utáni második napon hagyta el a
csatateret. Attila több napig először csapdára gondolt, mígnem a felderítői
felfedezték, hogy nincs ellenséges hadsereg már a környéken. Erre ő is visszavonult,
átkelve a Rajnán.
Amint
pontos pozíciós elemzés helyett és ennek megfelelő taktika kidolgozása híján,
átmegyünk taktikázásba, előfeltevések, néhány ismerős és vevő véleményére
alapozva és nem valódi statisztikákra, akkor nem az igazán fontos lépéseket
tesszük meg. Az elszalasztott lehetőségek, lemondás már bejáratott
kommunikációs csatornákról, mind olyan elemek, amik hagyják, hogy egy igazán
elérhető stratégia előnyt elszalasszunk.
A piac
változatlansága
A végső
támadás elmaradásával Attila számára semmilyen következménye nem lett a
vereségnek, sőt a következő évben egy másik sereggel már ismét meg tudta
támadni a birodalmat, ezúttal Itáliában. Aetius számára a csata, hatalmi
pozíciójának további megerősödését jelentette Galliában. Hosszabb távon azonban
Róma ezen utolsó nagy védelmi erőfeszítése végérvényesen kimerítette az
erőforrásait. Innentől kezdve a Nyugatrómai Birodalom rohamosan hanyatlott.
A csatát a
catalaunumi síkon sokáig a világtörténelem legfontosabb döntései egyikének
tekintették. Azonban, ha a csatát Attila megnyeri, az sem okozta volna Róma
végzetét, mivel Galliának vagy további területeknek az elfoglalása nem volt
realitás – mindenekelőtt azért, mert nem álltak ehhez rendelkezésre a szükséges
erőforrások, és azért, mert Attila valójában soha nem egy birodalom
meghódításáért harcolt, hanem a zsákmányért a harcosainak és a dicsőségért.
Sokáig sikerrel folytatta ezt a politikát, azonban 452-es itáliai hadjáratával
semmit sem nyert, és seregét egy járvány is megtizedelte. Az évenkénti
adófizetésre vonatkozó követelését, a Nyugatrómai és a Keletrómai Birodalmakhoz
fűződő kapcsolatok rendezésére ajánlott szerződését éppúgy elutasították, mint
ahogy egy magas római címre vonatkozó igényét, amivel a tekintélyét kívánta
növelni. Így a Nyugat-Római Birodalom a győzelemmel képes volt 25 évvel
elodázni, lassú haldoklását és teljes összeomlását.
Egy-egy
kampány önmagában nem jelent semmit, ha nincsenek stratégiai elképzeléseid. A
taktikai szintű motívumoknak mindig a stratégiát kell kibontania. Amennyiben
egy kampány nincs rendszerbe foglalva, amennyiben nem tudjuk a kampányban elért
előnyöket rendszerezni és tovább vinni, egyetlen kampányunknak sem lesz döntő
jelentősége, csak pillanatnyi haszna.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése