Ne bocsátkozz harcba az erőssebbel! - a Poltavai csata
Az erőforrásaidnak megfelelően válassz harcmodort
1709
június 28., Ukrajna középső része, Harkov és Kijev közt, Poltava városa mellett,
ahol XII. Károly svéd király és I. (Nagy) Péter orosz cár, az Északi háború
(1700-1721) „legnagyobb” csatájában ütköztek meg egymással. A haderők nagysága
már az első rohamok előtt előrevetítette a csata kimenetelét, ugyanis a 17.000
ezer svéd katonával szemben, 45.000 orosz katona állt. A csata kezdetekor
Károlynak 14.000 ember állt rendelkezésére, míg Péternek 45.000, úgy, hogy a
cári seregekbe az ukrán és kozák segédcsapatok, valamint a kalmükök még nem
érkeztek meg. Ráadásul XII. Károly június 17-én megsebesült, még a cári seregek
érkezése előtt elindított Poltava város ostromában. Így a svéd csapatokat
Rehnskiöld és Lewenhaupt tábornokok irányították, akik között a viszony igen
feszült volt. További problémát okozott, hogy a parancsnok-csere híre nem
jutott el minden svéd egységhez. A svédek kimerülten, megfelelő mennyiségű
élelmiszer és lőpor nélkül, sebesült hadvezérrel várták Nagy Pétert.
Amikor
felméred a saját erőforrásaidat és azt, hogy az adott piacon a konkurenseid
ehhez képest milyen felszereltséggel és felkészültséggel bírnak, akkor ehhez
kell igazítanod a taktikádat. Nem végezhetsz támadó hadműveleteket, ha nincs
jelentős erőforrás fölényed. Lehetetlen úgy megtámadni meglévő piaci pozíciókat,
hogy csak a saját elképzeléseinkkel vagyunk tisztában és az ellenfeleket nem
mérjük fel. Ebben az esetben a svédek gondjait még a szervezeten belüli egyet
nem értés is súlyosbította. Amennyiben nincs megfelelő stratégiád és ehhez
igazított taktikád, s emiatt nincs egyetértés a szervezetben, akkor viszont
valójában semmilyen kampányba sem érdemes kezdened. Az ellenfelek taktikai
lépéseinek a másolása, különösen, ha hozzájuk képest erőforrás hátrányból,
meglehetősen nehéz helyzetben vagy, nem fogja segíteni a tevékenységedet, hanem
még inkább újabb nehézségeket teremt.
Óvd az elért eredményeket, a külső körülmények ellenére is
A csata
előtt az oroszok elterelő hadművelet keretében lerohanták a svédekkel
szövetséges zaporozsjei kozákok szállásterületét, ezért azok hazatértek, ezzel
is tovább gyengítve a svéd erőket. A csata június 28-án hajnali 3:45-kor
kezdődött. A svéd csapatok, mivel jól tudták, hogy jelentős erőforrás
hátrányban vannak, váratlan taktikai húzásként merész rohamot indítottak az
oroszok megerősített állásai ellen. A meglepetés ereje és a jobban képzett svéd
gyalogság visszavonulásra késztette a védekező oroszokat. Reggel azonban,
amikor beköszöntött a nagy hőség, a támadók is kifulladtak, így nem tudták
folytatni a küzdelmet és visszavonultak, hogy rendezzék soraikat. Roos svéd
tábornok mintegy 2.600 katonájával azonban egy félreértés miatt nem vonult
vissza, ezért az oroszok elkülönítették és bekerítették, majd miután a svédek
súlyos veszteségeket szenvedtek és elfogyott a lőszerük, megadták magukat a
sáncokat visszafoglaló 4000 orosznak.
A váratlan
oldaltámadások, a konkurenseket hirtelen érő taktikai csapások, mint egy új
termék bevezetése, vagy a több releváns tartalommal és értékesítési tudással
való rendelkezés, csak akkor tudnak sikeresek lenni, mint azt több csata
elemzése bebizonyította, ha az ezek segítségével megszerzett pozíciókat, meg is
tudjuk őrizni. A megszerzett új vevőkkel ezért kell utána folyamatosan
kommunikációban lenni, hírleveleken, közösségi médián és a remarketing
technológia alkalmazásán keresztül. Amennyiben nincs még megfelelően beállított
remarketing kampányod, akkor azzal a konkurenssel szemben, aki fillérekért tud
azoknál szem előtt lenni, aki csak egyszer is érdeklődött náluk, egyre
jelentősebb versenyhátrányba kerülsz. Ráadásul, még a szervezeten belül is
mindig előállhatnak kommunikációs problémák, ezek a remarketing kampányok,
akkor is segítenek abban, hogy a vevőid tisztán lássák a céged célkitűzéseit és
a folyamatosan megújuló ajánlataid, ha egyet nem értések vannak éppen a cégben.
Ma már nem semmiképpen sem szabad, azokat elengedni, aki csak egyszer is
érdeklődött nálunk, hanem a remarketinggel kell a látóterükben maradnunk és így
tudjuk őket megfelelő módon elkötelezett vevővé avatni később.
Minek az olyan kampány, ami csökkenti az értékedet
Reggel
9.00-kor a svéd gyalogság ismét megindult előre. 4000 svéd állt szemben 20.000
orosszal, akik ráadásul elsöprő kartácstűzzel támadták az óriási veszteségeik
ellenére rendületlenül előrenyomuló svédeket. A svéd tüzérség lőporhiány miatt,
viszont ezekre a tüzérségi megmozdulásokra nem tudott válaszolni. A svéd ágyúk
a csata során végig hallgattak. A svédek egyetlen fegyvere a makacs
ellenállásuk volt, így mikor már csak 100 méterre voltak egymástól, a védekező
gyalogság újabb tüzet nyitott a támadókra. A svédek ekkor sem álltak meg és
csapataik a védőktől 30 méterre indították el a rohamukat, és még a korábban
elszenvedett hatalmas veszteségek ellenére is – a képzettségüknek köszönhetően
- kis híján újból áttörték az orosz vonalat. A svéd lovasság azonban
késlekedett és a gyalogság a jóval szélesebb orosz arcvonal közepét benyomva
létszámhátrányban, egyre inkább maga köré gyűjtötte a szélekről, átkaroló
hadműveletet indító oroszokat. Az oroszok így teljesen bekerítették a svéd
gyalogosokat. Az ekkor érkező svéd lovasság megpróbálta a bekerített századokat
kiszabadítani, és öngyilkos rohamokat indított a fegyelmezetten védekező orosz
gyalogság ellen. Az orosz lovasság csak ekkor avatkozott a harcba és a
szárnyakon hamarosan újabb bekerítő manőverbe fogott, amit a svéd dragonyosok
elkeseredett rohamai hasztalan próbáltak meggátolni
Végül az
orosz túlerő könnyedén győzött. Halottak száma a svédek 7000, az oroszok 1345 katonát
veszítettek.
A jobb
termékbe vetett hit, a személyzet jobb képzettsége sem garantálja, hogy az
üzleti piacokon sikereket érhetünk el. Amennyiben nincs megfelelő kommunikációs
tüzérségünk, jól átgondolt folyamatos reklámtevékenység, akkor a versenytársak
szabadon meríthetnek a potenciális vásárlóinkból. Minden olyan kampány, ami
csupán a minőséget hangsúlyozza és az egyedi előnyöket, halálra van ítélve egy
jól fókuszált és komoly reklámtámogatást kapó kampánnyal szemben. Az
üzletkötőink lehetnek bármennyire képzettek, ha nem kapják meg a megfelelő
kommunikációs támogatást – a kampányok tüzérsége a reklám – akkor nagyon nehéz
helyzetben vannak. A kevésbé képzett konkurensekhez képest, akiknek a cége
folyamatos kommunikációban van a partnerekkel, egyetlen személyes találkozással
nem tudják kompenzálni ezt a hátrányt.
Amennyiben
nem építjük fel megfelelően a taktikai manővereinket, kampányainkat és nincs
mögöttük egy következetes stratégia, állandó kommunikáció, ami jól pozícionál
minket és megértést alakít ki a vevőinkben, akkor legjobb termék és a jobb
képességű munkatársi gárda sem tud sikereket elérni. Az egyszerűbb, így
megfelelően fókuszált, - a PR révén felépített történet, jól elkülöníthető
termékcsoportok, kisebb termékvonal, könnyebben elérhető értékesítési csatornák
- és jelentősebb erőforrásokkal, így nagyobb tömegeket megszólító
kommunikációval szemben nem tudunk csupán a minőség és a képzettség révén piaci
előnyöket elérni. Emiatt fontos, mint minden csatában a tartalékképzés,
erőforrásainkat osszuk el úgy, hogy folyamatosan szem előtt tudjunk lenni, az
időszakos kampányainkat és a váratlan helyzeteket, pedig erősebb promócióval
tudjuk támogatni.
Egy piaci szegmens tökéletes elvesztése
A csata egyik
legnagyobb jelentősége, hogy a svédekkel szövetséges kozákok a csata után
azonnal átálltak az oroszok oldalára. A poltavai vereség után már nem volt
kétséges, hogy a háborút a felemelkedő Orosz Birodalom nyeri meg. A poltavai
megalázó vereség Svédország nagyhatalmi helyzetének alkonyát jelentette, nem is
annyira a csata eredménye, mint a hatalmas kontraszt miatt. A svédek korábban
is szenvedtek már el hasonló katonai fiaskót, de Poltava mellett Nagy Péter
Oroszországának katonai fölénye, felkészültsége és fejlődése megdöbbentőnek
mutatkozott.
Mindig minden
rosszul kivitelezett kampány és kommunikációs tevékenység, a konkurenseink
marketingjét segíti. Segít megismertetni termékeket, szolgáltatásokat, amikre
akár még igényt is tudunk generálni. S mivel a kommunikációban és annak
alkalmazásában, valamint az értékesítésben, hátrányban vagyunk a
versenytársainkhoz képest, ezt a különbséget az azonos vásárló közönség is
megérzi. Így a vásárlók az általunk kínált árnál magasabbért is hajlandók a
versenytársunknál vásárolni, így növelve tovább a köztünk lévő távolságot. A
vevőink, ugyanis mindig az erősebbhez fognak húzni, vagyis ahhoz, aki a saját
erejét jobban képes prezentálni. Ilyen helyzetben, ezért teljesen más taktikát
kellene választanunk, hogy megvalósíthassuk a stratégiánkat. Ezek megléte
nélkül viszont ne is bocsátkozzunk inkább küzdelembe senkivel, ha nem próbáljuk
a meglévő vevőkörre koncentrált kommunikációval, őket megőrizni és az általuk
nálunk elköltött pénz mennyiségét növelni.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése