Kövess:

vasárnap, június 28

Ne bocsátkozz harcba az erőssebbel! - a Poltavai csata



Az erőforrásaidnak megfelelően válassz harcmodort


Poltavai csata
1709 június 28., Ukrajna középső része, Harkov és Kijev közt, Poltava városa mellett, ahol XII. Károly svéd király és I. (Nagy) Péter orosz cár, az Északi háború (1700-1721) „legnagyobb” csatájában ütköztek meg egymással. A haderők nagysága már az első rohamok előtt előrevetítette a csata kimenetelét, ugyanis a 17.000 ezer svéd katonával szemben, 45.000 orosz katona állt. A csata kezdetekor Károlynak 14.000 ember állt rendelkezésére, míg Péternek 45.000, úgy, hogy a cári seregekbe az ukrán és kozák segédcsapatok, valamint a kalmükök még nem érkeztek meg. Ráadásul XII. Károly június 17-én megsebesült, még a cári seregek érkezése előtt elindított Poltava város ostromában. Így a svéd csapatokat Rehnskiöld és Lewenhaupt tábornokok irányították, akik között a viszony igen feszült volt. További problémát okozott, hogy a parancsnok-csere híre nem jutott el minden svéd egységhez. A svédek kimerülten, megfelelő mennyiségű élelmiszer és lőpor nélkül, sebesült hadvezérrel várták Nagy Pétert.

Amikor felméred a saját erőforrásaidat és azt, hogy az adott piacon a konkurenseid ehhez képest milyen felszereltséggel és felkészültséggel bírnak, akkor ehhez kell igazítanod a taktikádat. Nem végezhetsz támadó hadműveleteket, ha nincs jelentős erőforrás fölényed. Lehetetlen úgy megtámadni meglévő piaci pozíciókat, hogy csak a saját elképzeléseinkkel vagyunk tisztában és az ellenfeleket nem mérjük fel. Ebben az esetben a svédek gondjait még a szervezeten belüli egyet nem értés is súlyosbította. Amennyiben nincs megfelelő stratégiád és ehhez igazított taktikád, s emiatt nincs egyetértés a szervezetben, akkor viszont valójában semmilyen kampányba sem érdemes kezdened. Az ellenfelek taktikai lépéseinek a másolása, különösen, ha hozzájuk képest erőforrás hátrányból, meglehetősen nehéz helyzetben vagy, nem fogja segíteni a tevékenységedet, hanem még inkább újabb nehézségeket teremt.
 

Óvd az elért eredményeket, a külső körülmények ellenére is


Poltavai csata
A csata előtt az oroszok elterelő hadművelet keretében lerohanták a svédekkel szövetséges zaporozsjei kozákok szállásterületét, ezért azok hazatértek, ezzel is tovább gyengítve a svéd erőket. A csata június 28-án hajnali 3:45-kor kezdődött. A svéd csapatok, mivel jól tudták, hogy jelentős erőforrás hátrányban vannak, váratlan taktikai húzásként merész rohamot indítottak az oroszok megerősített állásai ellen. A meglepetés ereje és a jobban képzett svéd gyalogság visszavonulásra késztette a védekező oroszokat. Reggel azonban, amikor beköszöntött a nagy hőség, a támadók is kifulladtak, így nem tudták folytatni a küzdelmet és visszavonultak, hogy rendezzék soraikat. Roos svéd tábornok mintegy 2.600 katonájával azonban egy félreértés miatt nem vonult vissza, ezért az oroszok elkülönítették és bekerítették, majd miután a svédek súlyos veszteségeket szenvedtek és elfogyott a lőszerük, megadták magukat a sáncokat visszafoglaló 4000 orosznak.

A váratlan oldaltámadások, a konkurenseket hirtelen érő taktikai csapások, mint egy új termék bevezetése, vagy a több releváns tartalommal és értékesítési tudással való rendelkezés, csak akkor tudnak sikeresek lenni, mint azt több csata elemzése bebizonyította, ha az ezek segítségével megszerzett pozíciókat, meg is tudjuk őrizni. A megszerzett új vevőkkel ezért kell utána folyamatosan kommunikációban lenni, hírleveleken, közösségi médián és a remarketing technológia alkalmazásán keresztül. Amennyiben nincs még megfelelően beállított remarketing kampányod, akkor azzal a konkurenssel szemben, aki fillérekért tud azoknál szem előtt lenni, aki csak egyszer is érdeklődött náluk, egyre jelentősebb versenyhátrányba kerülsz. Ráadásul, még a szervezeten belül is mindig előállhatnak kommunikációs problémák, ezek a remarketing kampányok, akkor is segítenek abban, hogy a vevőid tisztán lássák a céged célkitűzéseit és a folyamatosan megújuló ajánlataid, ha egyet nem értések vannak éppen a cégben. Ma már nem semmiképpen sem szabad, azokat elengedni, aki csak egyszer is érdeklődött nálunk, hanem a remarketinggel kell a látóterükben maradnunk és így tudjuk őket megfelelő módon elkötelezett vevővé avatni később. 

Minek az olyan kampány, ami csökkenti az értékedet


Poltavai csata
Reggel 9.00-kor a svéd gyalogság ismét megindult előre. 4000 svéd állt szemben 20.000 orosszal, akik ráadásul elsöprő kartácstűzzel támadták az óriási veszteségeik ellenére rendületlenül előrenyomuló svédeket. A svéd tüzérség lőporhiány miatt, viszont ezekre a tüzérségi megmozdulásokra nem tudott válaszolni. A svéd ágyúk a csata során végig hallgattak. A svédek egyetlen fegyvere a makacs ellenállásuk volt, így mikor már csak 100 méterre voltak egymástól, a védekező gyalogság újabb tüzet nyitott a támadókra. A svédek ekkor sem álltak meg és csapataik a védőktől 30 méterre indították el a rohamukat, és még a korábban elszenvedett hatalmas veszteségek ellenére is – a képzettségüknek köszönhetően - kis híján újból áttörték az orosz vonalat. A svéd lovasság azonban késlekedett és a gyalogság a jóval szélesebb orosz arcvonal közepét benyomva létszámhátrányban, egyre inkább maga köré gyűjtötte a szélekről, átkaroló hadműveletet indító oroszokat. Az oroszok így teljesen bekerítették a svéd gyalogosokat. Az ekkor érkező svéd lovasság megpróbálta a bekerített századokat kiszabadítani, és öngyilkos rohamokat indított a fegyelmezetten védekező orosz gyalogság ellen. Az orosz lovasság csak ekkor avatkozott a harcba és a szárnyakon hamarosan újabb bekerítő manőverbe fogott, amit a svéd dragonyosok elkeseredett rohamai hasztalan próbáltak meggátolni

Végül az orosz túlerő könnyedén győzött. Halottak száma a svédek 7000, az oroszok 1345 katonát veszítettek.

A jobb termékbe vetett hit, a személyzet jobb képzettsége sem garantálja, hogy az üzleti piacokon sikereket érhetünk el. Amennyiben nincs megfelelő kommunikációs tüzérségünk, jól átgondolt folyamatos reklámtevékenység, akkor a versenytársak szabadon meríthetnek a potenciális vásárlóinkból. Minden olyan kampány, ami csupán a minőséget hangsúlyozza és az egyedi előnyöket, halálra van ítélve egy jól fókuszált és komoly reklámtámogatást kapó kampánnyal szemben. Az üzletkötőink lehetnek bármennyire képzettek, ha nem kapják meg a megfelelő kommunikációs támogatást – a kampányok tüzérsége a reklám – akkor nagyon nehéz helyzetben vannak. A kevésbé képzett konkurensekhez képest, akiknek a cége folyamatos kommunikációban van a partnerekkel, egyetlen személyes találkozással nem tudják kompenzálni ezt a hátrányt.

Poltavai csata
Amennyiben nem építjük fel megfelelően a taktikai manővereinket, kampányainkat és nincs mögöttük egy következetes stratégia, állandó kommunikáció, ami jól pozícionál minket és megértést alakít ki a vevőinkben, akkor legjobb termék és a jobb képességű munkatársi gárda sem tud sikereket elérni. Az egyszerűbb, így megfelelően fókuszált, - a PR révén felépített történet, jól elkülöníthető termékcsoportok, kisebb termékvonal, könnyebben elérhető értékesítési csatornák - és jelentősebb erőforrásokkal, így nagyobb tömegeket megszólító kommunikációval szemben nem tudunk csupán a minőség és a képzettség révén piaci előnyöket elérni. Emiatt fontos, mint minden csatában a tartalékképzés, erőforrásainkat osszuk el úgy, hogy folyamatosan szem előtt tudjunk lenni, az időszakos kampányainkat és a váratlan helyzeteket, pedig erősebb promócióval tudjuk támogatni.

Egy piaci szegmens tökéletes elvesztése


A csata egyik legnagyobb jelentősége, hogy a svédekkel szövetséges kozákok a csata után azonnal átálltak az oroszok oldalára. A poltavai vereség után már nem volt kétséges, hogy a háborút a felemelkedő Orosz Birodalom nyeri meg. A poltavai megalázó vereség Svédország nagyhatalmi helyzetének alkonyát jelentette, nem is annyira a csata eredménye, mint a hatalmas kontraszt miatt. A svédek korábban is szenvedtek már el hasonló katonai fiaskót, de Poltava mellett Nagy Péter Oroszországának katonai fölénye, felkészültsége és fejlődése megdöbbentőnek mutatkozott.

Nagy Péter Orosz cár
Mindig minden rosszul kivitelezett kampány és kommunikációs tevékenység, a konkurenseink marketingjét segíti. Segít megismertetni termékeket, szolgáltatásokat, amikre akár még igényt is tudunk generálni. S mivel a kommunikációban és annak alkalmazásában, valamint az értékesítésben, hátrányban vagyunk a versenytársainkhoz képest, ezt a különbséget az azonos vásárló közönség is megérzi. Így a vásárlók az általunk kínált árnál magasabbért is hajlandók a versenytársunknál vásárolni, így növelve tovább a köztünk lévő távolságot. A vevőink, ugyanis mindig az erősebbhez fognak húzni, vagyis ahhoz, aki a saját erejét jobban képes prezentálni. Ilyen helyzetben, ezért teljesen más taktikát kellene választanunk, hogy megvalósíthassuk a stratégiánkat. Ezek megléte nélkül viszont ne is bocsátkozzunk inkább küzdelembe senkivel, ha nem próbáljuk a meglévő vevőkörre koncentrált kommunikációval, őket megőrizni és az általuk nálunk elköltött pénz mennyiségét növelni.

0 megjegyzés:








Népszerű bejegyzések